Met solliciteren doe je aan Personal Branding
- carrière, curriculum vitae, linkedin, loopbaanadvies, loopbaanvraag, ontslag, outplacement, personal branding, reorganisatie, social media, sollicitatiebrief, twitter, UWV, vacature, werk
Je bent op zoek naar die ultieme baan, die baan waar jij sterretjes van in je ogen krijgt!
En ook jij weet: hoe concreter en helderder je voor ogen hebt wie jij bent, waar je energie van krijgt, wat je kan en zoekt: in welke branche en bij wat voor type bedrijf, hoe sneller je het binnen je bereik zal hebben. Met social media als Facebook, Linkedin, Pinterest en Twitter beschik je over ongekende, leuke en unieke mogelijkheden om jezelf te presenteren en te onderscheiden. En dat is toch waar het om gaat als je die leuke baan wilt bemachtigen.
Social media als marketingtool maar ook als wervingskanaal
Bij het vormgeven van je Personal Brand zijn Twitter en Linkedin bij uitstek de media om je eigen merk vorm te geven. Niet alleen voor jou, die op zoek is naar die leuke passende baan, maar ook dat bedrijf waar jij graag werkzaam wilt zijn maakt tegenwoordig dankbaar gebruik van Twitter, Linkedin, etc. En zet social media in als marketingtool maar ook als wervingskanaal!
Het biedt jou als baanzoeker dus de kans om met mensen in contact te komen die je niet vind in je IRL netwerk. Buiten alle vacatures, tips en informatie over je branche en/of vakgebied die worden getweet en gepost vind je op Twitter ook veelal de contacten die jou weer in contact kunnen brengen met die organisatie waar jij wilt werken! Daar komt bij; het is de ultieme manier om met weinig tijd, effectief en op een makkelijke manier, je netwerk uit te breiden. Want wie is er nou niet te Twitteren!
Onthou; 80 procent komt op dit moment aan zijn nieuwe baan door netwerken. Aanwezig zijn op Twitter of Linkedin biedt jou ook de kans om snel en goed voorbereid als 1 van de eerste te reageren. Vandaag gepost op Twitter is morgen al oud nieuws.
Wat is Twitter nu eigenlijk?
Twitter is een sociaal medium; social media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling (Wikipedia).
Eigenlijk is Twitter een microblogje; voordeel hiervan: het dwingt je concreet, creatief en to the point te blijven. En dat is nou zowel de kracht als de eenvoud van Twitter! Solliciteren is wellicht niet het eerste waar je aan denkt bij dit netwerk. Maar wees eerlijk; het allereerste wat een recruiter doet is je naam googlen. Hoe gaaf is het dan dat hij stuit op jouw tweets waarin deze je professionaliteit in jouw vakgebied, je interesses en je kunde aantreft.
Wat geeft het je?
- Laagdrempelige manier om met mensen in contact te komen die je niet vind in je IRL netwerk en die de sleutel zijn naar jouw ideale baan.
- Inspiratie, ideeën, nieuwe leuke feitjes en kennis.
- Helpen en geholpen worden.
- Ontwikkelingen in de markt en speciaal jouw vakgebied volgen.
- Het medium om je personal brand vorm te geven.
Quick en dirty tips en trics
- Denk na wat je post; Twitter is een laagdremmelig medium. Blijdschap, enthousiasme maar ook boosheid en irritatie; je slingert het zo de digitale wereld in. En het blijft er lang hangen. Ook al verwijder je je tweet, ergens is hij al opgepakt. Gepaste terughoudendheid is vereist; zou je dezelfde boodschap ook tegen een zaal met 1000 toehoorders vertellen.
- Zoals je op Marktplaats net wat eerder contact zal opnemen met een foto bij het gewilde object, zo werkt het ook met je Twitter bio (het verhaaltje boven aan je persoonlijke pagina). Het plaatsen van je z.g. AVA zal de gun en wow factor van je bio alleen maar ten goede komen. Wees hier ook congruent; gebruik deze AVA voor al je sociale media uitingen. Personal branding is PR maar dan voor jezelf; laat je ware gezicht zien, en geen gekke animatie. Benadruk in je twitterbio waar je naar op zoek bent. Concretiseer en maak het relevant! Dus maak geen melding als bv; op zoek naar een nieuwe uitdaging. Gebruik #tags uit bv je functieomschrijving.
- Wat zijn de keywords van de branche en functie waarbinnen jij zoekt. Waar ben jij de oplossing voor? Zet deze in je bio en koppel je persoonlijke Linkedin url aan je Twitterbio. Denk hierbij ook vanuit je potentiële werkgever; wat heb jij te bieden voor welk probleem ben jij the opportunity!
- Inspiratie nodig? Gebruik je LinkedIn URL, blog of About.me pagina in je Twitterbio en/of sollicitatiebrief. Of denk aan een visueel cv als; Re.vu Een combi van snelle feitjes en beeld. Als je al een profiel hebt op LinkedIn (onmisbaar bij solliciteren 2.0.) laad je met een paar muisklikken je cv van je LinkedIn profiel in. Of gebruik Vizualize.me ook zo’n leuke; een infographics cv, inloggen bij LinkedIn zorgt voor automatische invoer van je gegevens, direct klaar en gratis!
Voor Personal Branding is zelfkennis nodig
Handige tools en de manier om extra informatie over jezelf te delen met respect voor je volgers, het aanklikken van die URL is nl een eigen keuze. In ieder geval trekt het de aandacht en is de kans groot dat je cv direct wordt bekeken en misschien ook wel wordt beantwoord.
Let op; de focus van je cv of personal Branding actie moet blijven liggen op je ervaring, kennis, kunde en jouw toegevoegde waarde. Daar is zelfkennis voor vereist. Ook hier helpen wij je bij. Maar hóe je dat doet, aanpakt en verpakt….dat is aan jou.
Give it a try; als je altijd blijft doen wat je altijd deed blijf je krijgen wat je altijd kreeg; wat heb je te verliezen? Heel veel succes en ik zie je op Twitter of Linkedin!
100%IK helpt bij loopbaanvragen (loopbaancoaching), personal branding (nieuwe solliciteren coaching) en outplacement. In onze trajecten ben jij de leider en jij voert de regie. Wij reflecteren met je en geven je tools, gereedschap, kennis en netwerk om het mogelijk te maken.