Gastblog van een recruiter

Gastblog van een recruiter

  • carrière, glassdoor, HR manager, linkedin, ontslag, outplacement, photofeeler, recruiter, sollicitatie gesprek, sollicitatiebrief, solliciteren, vacature, werk

Als je al enige tijd aan het solliciteren bent en maar geen uitnodiging voor een gesprek krijgt, dan kunnen de goedbedoelde tips je soms de oren uit komen en kan de moed je af en toe behoorlijk in de schoenen zakken.

Maar hoe zit met degene die aan de andere kant van de tafel zit en die jouw sollicitatie, en die van vele anderen, ontvangt?

Ilona van Maanen neemt je met haar gastblog mee in de wereld van de recruiter. Hoe bekijkt die het sollicitatieproces?

En ja, daar zitten, zoals je van ons gewend bent, ook weer wat tips voor jou bij. Doe er je voordeel mee!

Tip 1: Hoe kom ik op gesprek?

Een recruiter of werkgever, ontvangt soms de wildste en gekste sollicitaties. Soms zal er uit een heel hoge “stapel” reacties gekozen moeten worden voor de meest gekwalificeerde persoon op papier. Ze kennen immers de persoon achter het CV nog niet. Onlangs vroeg iemand aan mij: hoe moet ik dan opvallen in die stapel en hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik word uitgenodigd?

Het antwoord is: als jouw werkervaring en achtergrond perféct matcht op wat er gevraagd wordt. Dat is natuurlijk niet het antwoord dat de vraagsteller wilde horen. Eigenlijk was de vraag dan ook: hoe kan ik uitgenodigd worden als mijn werkervaring en achtergrond niet helemaal matcht, maar ik wil die baan heel graag.

Tip 2: Val positief op

Zorg dat je sollicitatie terecht is, dat je CV passend is op de vacature, zonder dat je je fantasie teveel de vrije loop hebt gelaten. Schrijf voor elke sollicitatie een passend CV en dito brief. Als datgene wat er gevraagd wordt en datgene wat jij te bieden hebt mijlenver uit elkaar ligt, toon je weinig respect voor de selecteur: je verkwist hun tijd.

Beter enkele passende sollicitaties, dan schieten met hagel op alles wat los en vast zit. Belangrijk; weet wat jouw toegevoegde waarde is. Een recruiter merkt en ziet aan je of je met sterretjes in je ogen je verhaal vertelt of dat “je toch iets moet”. Heb je dit niet helder?

Onderzoek dat eerst goed en empower jezelf door loopbaancoaching. Onzinnige sollicitaties pik ik er namelijk zo uit. Een gekopieerde brief waar aanhef, functietitel en bedrijfsnaam waren getipexed, is dan wel het ergste dat ik heb gezien. Dat klinkt misschien wat streng, maar op sommige functies ontvangt de recruiter soms wel tussen de 50 en 200 reacties. Wat zou jij doen? Val positief op!

Tip 3: Laat je CV checken

Ik knap waanzinnig af op spelfouten en onzorgvuldigheden in het CV. HELEMAAL wanneer de desbetreffende sollicitant zichzelf als secuur omschrijft. Laat meerdere mensen je CV checken en vraag ze ook om op punten, komma’s, spaties en opmaak te letten. Je ziet het vaak zelf niet meer, dus vraag de meest kritische persoon in je omgeving om je brief en CV te checken. Een absolute NO GO is een handgeschreven sollicitatie. En houd je brief kort en bondig (= maximaal 1 A4-tje). Misschien helemaal niet op jou van toepassing, omdat je een keurig emailadres hanteert,  maar ik ontvang  CV’s soms echt vanuit *kuch* creatieve emailadressen van het kaliber hotchick85@gmail.com Beter maar even aanpassen.

Tip 4: Investeer in een goede profiel foto

Zorg voor een professionele profiel foto als je een foto op je CV wilt plaatsen. Voor enkele tientjes kun je vaak al een professionele profielfoto laten maken. Een paar voorbeelden van foute foto’s die ik kortgeleden nog heb ontvangen: een veel te zwoele blik en te laag decolleté (zelfs te zwoel voor een dating profiel) of een foto van een auto met ergens een meneer (de sollicitant) in de verte erachter. Huisdieren, trouwfoto’s en kinderen of partner kunnen ook echt niet op een professionle profielfoto.

Tip: gebruik Photofeeler om je Linkedin foto te testen op likeable, competent en influential.

Tip 5: Wees congruent

Gebruik je professionele foto ook op je social media accounts. Wees er maar van verzekerd dat recruiters en HR mensen een social check op je zullen doen als ze je gaan uitnodigen. Laat jouw social media accounts en alles wat er online over jou te vinden is, congruent zijn met jouw persoonlijkheid en de baan die je zoekt. Neem zelf de regie op wat een buitenstaander te zien krijgt en kijk daarbij door de ogen van de selecteur. En anders even achter slotjes zetten.

Tip 6: Bereid je voor op het gesprek!

Onthoud: wie zich vergeet voor te bereiden, bereid zich voor vergeten te worden. Misschien vraag je je nu af: hóe bereid ik me dan voor? Met stip op 1; doe aan zelfonderzoek weet wat jou uniek maakt, doe onderzoek naar het bedrijf waar je wilt werken, waar ze voor staan, waar ze heen willen, wat er eventueel over ze in de media is verschenen. Tip: kijk eens op Glassdoor een snel groeiende database van 8 miljoen bedrijfsreviews, actuele vacatures, arbeidsvoorwaarden, foto’s van het bedrijf waar je wilt werken en meer. En heel handig; hoe het volgens de werknemers werkelijk is om er te werken.

Leg pen en schrijfblok voor je neer aan het begin van het gesprek. Schrijf enkele vragen op die je kunt stellen. Vaak is er aan het eind van het gesprek ruimte voor de sollicitant om vragen te stellen. Hou het dan bij 1 vraag, bijvoorbeeld: wat is de belangrijkste doelstelling voor deze functie/de afdeling? Probeer je overige vragen tijdens het gesprek al te stellen op de momenten dat het daarover gaat. Zodat je niet aan het eind van het gesprek nog een hele waslijst aan vragen hoeft af te werken.

Schrijf ook gerust iets op als je gesprekspartner iets vertelt dat je interessant vindt: je bent hén ook aan het interviewen of ze je nieuwe werkgever mogen worden, he!

Leef je in in de vacature, en als je er een vraag over hebt: bel even als daar de mogelijkheid voor gegeven wordt. Bellen gaat voor schrijven! Stel dat je maximaal 3 dagen wilt werken en er staat bij de vacature niets over het aantal uren vermeld, beter vooraf even bellen. Voor een selecteur is het heel vervelend als ze tijd hebben geïnvesteerd in een kandidaat die bijvoorbeeld aan het eind van het gesprek voor een fulltime functie zegt: ik ben eigenlijk maar 3 dagen beschikbaar.

Ook het checken van je gesprekspartners op Social Media als LinkedIn of Twitter bijvoorbeeld, hoort bij je voorbereiding. Wat houdt hen bezig? Heb je meteen een mooie intro.

Bonus tip

Realiseer je dat solliciteren een proces is. Het begint en stopt niet bij dat ene gesprek. Al vanaf het eerste contact met de secretaresse die het gesprek met je probeert in te plannen, tot de portier die je bij de receptie ontvangt, tot en met het moment dat je de deur uitloopt, kun je het goed doen, of niet. Als het vrijwel onmogelijk is om een gesprek met je in te plannen (ben je eigenlijk te druk en belangrijk voor deze baan?) of als je de receptioniste onheus bejegent: ik krijg dat te horen en het zal zeker mijn beeld over jou beïnvloeden. Zorg dus dat dat beeld positief is. Dat kun je ook doen door na het gesprek bijvoorbeeld een kort berichtje te sturen dat je het een leuk en prettig gesprek hebt gevonden en dat je hoopt op een vervolg.

Ik beloofde je aan het begin van de blog een inkijkje in de wereld van de recruiter. Bovenstaande tips helpen je “om te denken als een recruiter”. Dat zijn tenslotte ook maar gewoon mensen. Veel succes!

Dit was een gastblog van Ilona van Maanen

Als onafhankelijk HR Business Partner en recruiter gelooft zij in het principe: gelukkige medewerkers zijn betere medewerkers. De juiste mensen op de juiste plek, voldoende groei, uitdaging, vrijheid, vieren van successen en fun zijn belangrijke componenten om gelukkige medewerkers te krijgen/houden en daar levert zij graag een bijdrage aan.
Blije medewerkers geven tenslotte tevreden klanten. 
@ilonavanmaanen

100%IK werkt intensief samen met specialisten op hun vakgebied en helpt bij outplacement, loopbaanvragen (loopbaancoaching) of balansvragen (burn-out coaching). In onze trajecten ben jij de leider en jij voert de regie. Wij reflecteren met je en geven je tools, gereedschap, kennis en netwerk om het mogelijk te maken. Voor meer informatie over outplacement en carriere coaching klik je hier.

 5