Vind een werkgever die is als je favoriete jas en die helemaal past
- carrière, coaching, Company website, corona, corona stress, Den Haag, linkedin, loopbaanadvies, loopbaancoach, loopbaanvraag, mission statement, ontslag, outplacement, personal branding, recruiter, reorganisatie, social media, solliciteren, UWV, vacature, werk, werkgever
Annelies Graafland van der Zanden, Diversiteit & Inclusiviteit Consultant bij En Hr Solutions
neemt je met haar gastblog mee in de wereld van de recruiter.
In haar werk is zij dagelijks met passie aan de slag om recruiters met hart voor hun vak nog beter te laten worden.
In dit blog deelt ze haar kennis met jou. We hopen dat je er wat aan hebt!
Op zoek naar een nieuwe baan?
In de wirwar van vacatures en organisaties die vragen om talent kun je al snel de weg kwijt raken.
Veel organisaties hebben de mooiste, leukste en meest fantastische uitdagingen voor nieuw talent. Wanneer je de jobboards af gaat lijkt het soms wel een snoep winkel. Het is net als de uitverkoop bij jouw favoriete winkel; alles met 70% korting!
Keuzes maken
Goed nieuws. Want de huidige arbeidsmarkt, daarin groeit en groeit het aantal vacatures. En dat maakt het niet makkelijker om de juiste keuze te maken.
Die uitverkoop?
Ja. Die verleidt mij ook regelmatig. Die paar schoenen die ik zo graag wil hebben en net niet meer in mijn maat verkrijgbaar zijn? Dan koop ik ze toch een maatje groter! Die jas die ik zo ontzettend graag wil hebben? Die koop ik dan een maatje kleiner. Zoveel maakt het niet uit. Toch?
Maar gaandeweg gaat t krap zitten en schuren en krijg ik spijt…
En drie maanden later..
Natuurlijk kan ik dan niets meer terug brengen. Staan de schoenen nog steeds in de kast (één keer gedragen) en de jas hangt nog met prijskaartjes en al in de kast. Tsja… bezint eer ge begint; zo was het spreekwoord toch?
Wees geen bad eend die dobbert op de golven van een ander
Ben je op zoek?
Neem dan even je tijd. Schiet niet direct in de actiemodus van solliciteren en je bekende spoor. Pak je rust en onderzoek goed waar je nu staat en wat er in deze fase van je leven waardevol voor je is en goed bij jou past.
Om een goed beeld te krijgen over wat voor jou de moeite waard is, heb je rust, inzicht en overzicht nodig.
Wat wil je? Wat voor type ben je? In wat voor type organisatie wil je werkzaam zijn? Wat voor functie? Wat drijft je en geeft energie? Wat wil je nog ontwikkelen? Waar gaat enthousiame naar toe? Hoe duidelijker je dat hebt hoe makkelijker je focus houdt op je eigen carriere doelen in plaats van de verleiding van de uitverkoop en “de waan van de dag”. Keuzes maken van binnen naar buiten ipv andersom. Dat heet je innerlijk kompas ontwikkelen en doe je zo.
Jij als werkzoeker hebt een Mission Statement maar zo heeft ook iedere organisatie een Mission Statement en Employer Brand ontwikkeld.
In deze merk belofte geven zij aan hoe zij als werkgever omgaan met medewerkers, waar ze voor staan en wat zij echt belangrijk vinden. Dit Employer Brand is niet alleen te vinden op de company website, de “werken bij” website of in de vacature.
Het Employer Brand van een organisatie vind je juist op andere plaatsen. De plaatsen waar mensen wellicht een mening over de organisatie ventileren. De plaatsen waar medewerkers laten zien wat zij doen en met wie. Over welke plaatsen ik het heb? Het grote netwerk van Social Media.
Achterhalen van informatie lijkt lastig maar is eigenlijk heel eenvoudig.
Wanneer je tracht te doorgronden of de werkgever en functie een match kunnen zijn neem dan de volgende online stappen:
- Welke missie, strategie kan je achterhalen? Hoe trots is de organisatie op het verleden? Waar staan zij in het heden? Wat zijn de toekomstplannen? Tip; kijk eens op Glassdoor, daar vind je boordelingen en reviews van 600.000 bedrijven wereldwijd. Zo ontdek je hoe het echt is om voor een bedrijf te werken. Fijn ook. Het is vaak informatie van de werknemers zelf.
- Is er een “Werkenbij” website? Neem eens een kijkje. Welk beeldmateriaal gebruikt de organisatie? Spreekt je dit aan? Wat voor gevoel geeft het je? Welk type mens zou hier direct tussen passen?
- Check nieuwsberichten via Google. Zoek naar; naam organisatie en nieuws of news bij een internationale organisatie en je kan in één keer de nieuwsberichten scannen. Er is altijd wel iets te vinden en je kan je hier een mening over vormen.
- Is er een company page op LinkedIN? Check deze. En kijk welke recente berichten er geschreven zijn en natuurlijk welke vacatures er allemaal geplaatst zijn. Bovendien zie je in 1 oogopslag welke mensen er binnen je netwerk ‘gelinkt’ zijn met deze organistie. Dit zijn kansen want deze mensen kunnen je in contact brengen “met”.
- De company page op LinkedIN is belangrijk. Want het laat je een lijst met profielen zien van de mensen die er allemaal werken. Hoe omschrijven zij hun eigen werkzaamheden? Wat voor type mensen met welke achtergrond werken er bij deze organisatie? Past het bij wat voor jou belangrijk is?
- Wat vertelt de company page op LinkedIN jou? Staan er opmerkingen op het profiel van klanten of samenwerkingspartners? Hoe wordt hierop gereageerd? Wat is de toon van de interactie? Wat valt op?
- Instagram & Snapchat. Check of de organisatie hierop actief is. Vooral Instagram laat veel sociale activiteiten zien van medewerkers en de organisatie.
Zo kun je een goede indruk krijgen hoe het Employer Brand van de organisatie eruit ziet. En zo maak ik als recruiter bijvoorbeeld een inschatting welke van mijn kandidaten goed in de bedrijfsfilosofie en cultuur zouden gedijen.
En zo kan ook jij kijken of de organisatie die jas is die past of toch die jas is die een maatje te klein of te groot is.
Hou focus op je eigen koers en innerlijk kompas. Don’t forget.
Hulp nodig?
Behoefte aan ondersteuning bij het ontdekken waar jouw toegevoegde waarde ligt en op welke plek jij het beste tot je recht komt en niet onbelangrijk; hoe je daar komt?
Stuur ons een bericht dan gaan we er samen mee aan de slag!
Dit was een gastblog van Annelies Graafland van der Zanden, Senior Sourcing Specialist bij Randstad Nederland. Annelies heeft een passie voor recruiting en sourcing.
100%IK helpt bij outplacement, loopbaanvragen (loopbaancoaching) of balansvragen (burn-out coaching). In onze trajecten ben jij de leider en jij voert de regie. Wij reflecteren met je en geven je tools, gereedschap, kennis en netwerk om het mogelijk te maken. Voor meer informatie over outplacement en carriere coaching klik je hier.