Kansen creëren als werkzoeker op social media?
- carrière, Den Haag, google, linkedin, loopbaanadvies, loopbaankeuze, ontslag, outplacement, personal branding, recruiter, social media, solliciteren, werk
Dat is laten zien wie je bent, wat je kan en wat je wil!
Annelies Graafland van der Zanden Diversiteit & Inclusiviteit Consultant bij En Hr Solutions neemt je met haar gastblog mee in de wereld van de recruiter. Welke tips heeft zij om jezelf professioneel, kundig en als de perfecte kandidaat te profileren? Hoe maak je impact als werkzoeker op social media?
En ja, daar zitten, zoals je van ons gewend bent, ook weer wat tips voor jou bij. Doe er je voordeel mee!
Jouw merk is de belofte die je doet aan de ander
Het internet is groot. Heel groot. Wat je ziet is nog lang niet alles wat er te vinden is. Net als de zwarte gaten in het universum is er her en der informatie over alles en iedereen te vinden dat onderlaags verstopt ligt.
Wees je daar bewust van als je aan het solliciteren slaat. Met een ietwat ingewikkelde zoekopdracht is er van alles naar boven te halen wat iemand ooit op het internet heeft geplaatst. Een foto, een tweet, een opmerking of een oude website. Het is allemaal terug te vinden.
Simpel googlen. Dat doen we allemaal. En belangrijk;
86% van de werkgevers googlen hun potentiele kandidaten!
Ook jij wordt gegoogled.
Daarom is het zo belangrijk om exact te weten wat iemand ziet in eerste oogopslag. Dit is namelijk jouw Personal Brand – jouw merk. En dan kan er maar beter een rete goed profiel van jezelf staan. Dat profiel kun je zelf beïnvloeden door simpelweg eens te gaan zitten achter dat beeldscherm en op onderzoek uit te gaan.
Drie simpele stappen naar jouw Personal Brand:
Stap 1: Google jezelf
Wat valt er op als je jezelf googled? Ben je makkelijk vindbaar?
Wanneer je niet vindbaar bent nodig je mensen uit om die zwarte gaten van het internet te gaan ontdekken. Makkelijker en beter is het om een beeld neer te zetten dat jij zelf hebt gecreëerd van Wie jij bent, Wat je wilt en Wat je kunt in werk.
Denk na wat jouw belofte is als werkzoekende. Wie ben je en wat kan je en wat mogen mensen verwachten? Wat maakt jou uniek? Heb je dit nog niet goed op je netvlies; investeer in zelfonderzoek en zelfkennis.
Want hoe beter jij jezelf kent en weet wat je wilt in werk hoe makkelijker je in beweging komt, des te steviger je schoenen staat, kansen creert en vindt!
Welke links of persoonlijke websites wil je laten zien? Welke afbeeldingen wil je naar boven laten komen? Zie je afbeeldingen die je absoluut niet wil zien, vraag Google deze te verwijderen. Klik hier voor het Google formulier.
Stap 2 : Check Social Media
Gebruik jij Facebook? Vraag eens iemand die niet met jou bevriend is (of makkelijk ontvriend jouw huisgenoot even) om jouw Facebook url in te voeren in www.stalkface.com.
Je kan dan precies zien wat mensen over jou kunnen vinden. Het is meer dan je denkt en meer dan je openbaar profiel laat zien. Zitten er dingen tussen waar je niet blij mee bent? Vraag anderen deze zaken te deleten of doe dit zelf.
Gebruik je Instagram? Kijk eens hoe jouw foto’s erbij staan op Instagram? Heb je een openbaar account? Heb je een afgeschermd account? Welk verhaal vertelt jouw account? Neem jouw belofte op in je bio.
Gebruik je Twitter? Wees eens eerlijk hoeveel klaagberichten heb je er op staan? Geef jij wel informatie die bij jouw belofte past? Leef jij je “brand”? Kijk er eens kritisch naar. Doe het nu!
Help jij anderen wel eens wanneer zij iets vragen? Toon interesse, ga de interactie aan. Ga die werkgevers accounts volgen waar je interesse in hebt. Een account dat niet bijdraagt aan je Personal Brand kun je beter verwijderen of onder een totaal andere naam voeren.
En dan LinkedIN.
De website voor en door professionals. De website waar recruiters op zoeken en hiring managers als eerste op kijken.
LinkedIN is geen samenvatting van jouw CV. LinkedIn is de uitwerking van jouw zakelijke belofte. Geeft jouw LinkedIN profiel aan wat jij kan betekenen? Is het duidelijk wie je bent en waar mensen jou voor kunnen benaderen? Maak het specifiek; waar ben jij de oplossing voor? Hoe helderder je dit weet en communiceert hoe meer kansen je creëert. En doelgericht netwerkt.
Tip: vertel een congruent verhaal op al je social media accounts.
Stap 3: Tips &Tricks
Facebook:
- Scherm af wat je niet wil laten zien.
- Zorg dat niemand jou kan taggen in foto’s waarin je niet getagt wil worden.
- Gebruik een herkenbare profielfoto waarin je 100% jezelf bent.
- Check regelmatig hoe jouw publieke profiel er uit ziet.
Instagram:
- Kies bewust voor een privé of openbaar account.
- Bij een openbaar account wil je jouw belofte, merk versterken.
- Gebruik je bio om jezelf duidelijk te profileren en onder de aandacht te brengen. Koppel hier andere social media accounts aan.
Twitter:
- Keep it positive en draag bij aan discussies.
- Deel informatie die voor een ander leuk of interessant is om te lezen.
- Volg mensen terug die jou volgen en bouw relaties op.
- Ga de interactie aan.
- Volg werkgevers waar je interesse in hebt.
LinkedIn:
- Schrijf jouw belofte in de titel (onder je naam).
- Zorg dat jouw belofte bewezen wordt in de rest van jouw profiel.
- Gebruik een zakelijke benaderbare foto.
- Gebruik een achtergrond die symbool staat voor jouw belofte.
- Voeg visuele informatie toe zoals websites en filmpjes.
- Vergeet je contactgegevens niet ook te vermelden in je summary.
Check?
De volgende keer dat iemand jou via Google opzoekt of checkt op LinkedIn dan weet je één ding zeker; I am who I am, and what you see is what you need!
Dit was een gastblog van Annelies Graafland van der Zanden. Annelies heeft een passie voor recruiting en sourcing en dagelijks helpt zij bij @teamrandstad recruiters met hart voor hun vak nog beter te worden in hun vak.
100%IK werkt intensief samen met specialisten op hun vakgebied en helpt bij outplacement, loopbaanvragen (loopbaancoaching) of balansvragen (burn-out coaching). In onze trajecten ben jij de leider en jij voert de regie. Wij reflecteren met je en geven je tools, gereedschap, kennis en netwerk om het mogelijk te maken. Voor meer informatie over loopbaanbegeleiding en carriere coaching klik je hier.